چکیده مقاله خانم مژگان قاسمی در اولین کنفرانس بین المللی مدیریت حسابداری علوم تربیتی و اقتصاد مقاومتی به مناسبت هفته کتاب
نقش بسیج و پایگاه های مقاومت بسیج در اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی
*مژگان قاسمی
*دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده :
استقلال و اقتدار اقتصادی در سایه ی حمایت از کار و سرمایه ی بومی و در نهایت افزایش تولید ملی محقق می شود . اقتصاد می تواند داعیه اقتدار و بالندگی داشته باشد که تولید و مصرف داخلی حداکثری داشته و کفه میزان اقتصادی به سمت صادرات سنگینی کند. اقتصاد زمانی به سمت عالیه و بالندگی خواهد رسید که زیر ساخت های بومی و داخلی داشته باشد و بدون وابستگی سرمایه ای , کاری و نیروی به خارج و این عدم وابستگی در سایه تولید ملی و مصرف بومیدر کشور محقق می شود . تولید ملی در سایه ی حاکمیت فرهنگ بسیجی , حمایت از کار و نیروی بومی و جذب سرمایه داخلی به سطح حداکثری و مطلوب خواهد رسید. نهاد بسیج با توجه به عرصه های فعالیت گوناگون و گستردگی آن در سراسر کشور و همچنین وجود مراکز آن در سراسر کشور و همچنین وجود مراکز آن در سراسر کشور و همچنین وجود مراکز آن در کلیه ی محلات , بخش ها و شهرستان های گوناگون و برخورداری از حمایت های دولتی و امکانات مناسبی که در اختیار دارد , می تواند بهترین گزینه برای ایجاد و اشاعه ی فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور باشد . نهاد بسیج با توجه به گستردگی و مردمی بودن آن اگر مورد حمایت بیشتر دولت در زمینه ی اقتقادی قرار گیرد , با توجه به ویژگی ها و گستردگی های نهاد بسیج و داشتن پایگاه های متعدد و تعاملات گوناگون و عرصه های فعالیت متنوع , می تواند در ایجاد شبکه های اقتصادی در سطوح مختلف به موقعیت های قابل توجه دست یابد.
بنابراین یکی از وظایف نهاد های واسط اجتماعی , آماده کردن مردم برای پذیرش نقش اقتصادی جدید خود و ورود به عرصه ی اقتصادی است . در کشور ایران , بسیج یکی از مهمترین و کارآمدترین نهاد های اجتماعی واسط است که دوران های مختلف انقلاب کارایی خود را ثابت کرده است . سرمایه های انسانی , اجتماعی و معنوی بالای بسیج از این قدرت ملی با بهره گیری از هویت و ویژ"ی های خاص خود توان بازدارندگی در مقابل انواع تهدیدات از جمله , تهدید های نرم را دارا است . بنابرین بسیج و بسیجی نمی تواند نسبت به شناخت و مدیدیت انواع تهدیدات نرم اقتصادی بی تفاوت باشد