مرکز آموزش عالی شهید مطهری خوی

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی چکیده مقاله دانشجویان بسیجی خانمها مژگان قاسمی و زهرا محمودزاده جهت مطالعه دانشجویان

چکیده مقاله دانشجوی بسیجی خانم زهرا محمودزاده در (سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی ،حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره  سوم ) در شیراز 20 آبان 95 

عنوان مقاله(جایگاه قصه گویی در روش تدریس فعال)

چکیده

انسان موجودی است که باتوجه به نیازروحی که دارد قصه بهترین وسیله برای یادگیری اومی باشد درمکتب خانه های قدیم بسیاری ازمطالب به همین شیوه ی قصه گویی آموزش داده می شد .قرآن کریم کاملترین کتاب آسمانی نیزازاین شیوه قصه گویی استفاده کرده است تا با خواندن این آیات هم ازسرگذشت دیرینیان آگاه شود وهم عبرتی باشد برای ما.این شیوه بهترین ابزارتربیتی برای تربیت اخلاقی دانش آموزان است .چراکه بسیاری ازقصه های قران برتربیت اخلاقی تاکید دارد وبه صورت غیرمستقیم به هدف خود که تربیت اخلاقی است می رسد.آنچه به روش غیرمستقیم گفته شود تاثیرش را زیاد میکند حتی درادبیات هم ازکنایه وتمثیل و ...استفاده میشود  . بهتراست آن چه راکه نمیتوانیم به روش مستقیم بیان کنیم به روش غیرمستقیم بیان کنیم.روش مستقیم درجامعه مانیزنباید زیادبکاررودچون نسل جوان مقابله می کند واحساس می کندغرورش لطمه خورده است پس لجبازی می کند .بهتراست درکلاس درس نیزدانش آموزان رابه روش غیرمستقیم پندونصیحت کنیم .این مقاله به روش کتابخانه ای باهدف شناخت وتبیین ویژگیهای قصه های قرآن پرداخته است  .